Obiektywy do filmowania
Promocja
Wyprzedaż
Obiektyw Canon CINE CN-E24 T1.5 L F
- Ogniskowa [mm]: 24
Stałoogniskowy obiektyw szerokokątny przeznaczony do kamer systemu Cinema EOS. Obiektyw zapewnia rozdzielczość filmową 4K, wyposażony jest w mocowanie Canon EF. Bardzo duża jasność pozwoli na uzyskanie pięknie rozmytego tła, nawet przy szerokim kącie widzenia.
Promocja
Wyprzedaż
Obiektyw FujiFilm MK-X 50-135 mm T2.9
- Ogniskowa [mm]: 50-135
Obiektyw do filmowania oferujący 3 pierścienie zgodne z 0,8 MOD i bezklikową przysłonę. Jest kompatybilny z matrycami Super 35 mm i formatem 4K. Dzięki średnicy przedniego elementu wynoszącej 85 mm może być łączony ze standardowymi Matte Boxami.
Promocja
Wyprzedaż
Obiektyw FujiFilm MK-X 18-55 mm T2.9
CaptureOne 40% taniej
Promocja
Wyprzedaż
Obiektyw Samyang 35 mm T1.5 VDSLR II Sony E
- Ogniskowa [mm]: 35
II-ga generacja obiektywów Cine, która została wzbogacona o uszczelnienia uodparniające na trudne warunki pogodowe, wartości ogniskowych zapisane po obu stronach tubusu, elegancki design i 9-listkową przysłonę. Zachowuje znakomitą optykę wykorzystującą elementy specjalne i powłokę Ultra Multi-Coated a także zapewnia pokrycie pełnoklatkowego sensora. Oferuje wtedy kąt widzenia 63.1° dla matryc FF.
Promocja
Wyprzedaż
Obiektyw Samyang XEEN 24 mm T1.5 CF XEEN Sony E
- Ogniskowa [mm]: 24
Wysokiej jakości obiektyw kinowy o jasności T1.5. Posiada płynnie pracujący pierścień ustawiania ostrości. 11-listkowa przysłona zapewni zdumiewający efekt bokeh.
- Ogniskowa [mm]: 85
II-ga generacja obiektywów Cine, która została wzbogacona o uszczelnienia uodparniające na trudne warunki pogodowe, wartości ogniskowych zapisane po obu stronach tubusu, elegancki design i 9-listkową przysłonę. Zachowuje znakomitą optykę wykorzystującą elementy specjalne i powłokę Ultra Multi-Coated a także zapewnia pokrycie pełnoklatkowego sensora. Oferuje wtedy kąt widzenia 28.4 stopni dla matryc FF.
- Ogniskowa [mm]: 35
Obiektyw anamorficzny z neutralną flarą, który pozwala na uzyskanie prawdziwie kinowego efektu. Oferuje solidną, wykonaną przy użyciu włókna węglowego obudowę, 2 ergonomiczne pierścienie ustawiania ostrości i przysłony, a także zaawansowaną konstrukcję optyczną wykorzystująca elementy ze szkła optycznego. Jest krótszy niż smartfon, co sprawia, że umożliwia stworzenie bardzo kompaktowego zestawu operatorskiego czy korzystanie z niego z dronami i gimbalami.
- Ogniskowa [mm]: 24, 35, 55
Zestaw 3 obiektywów do matryc APS-C/S35 i ogniskowych 24 mm, 35 mm i 55 mm. Mają światłosiłę T1.2 i gwint filtra 67 mm. Udało się w nich skutecznie zminimalizować efekt oddychania. Wyróżniają się mocną budową ze stopu aluminium i kompaktową konstrukcją oraz niską wagą.
- Ogniskowa [mm]: 85
Kompaktowy obiektyw filmowy dla początkujących, oferujący jasność T2 i 10-listkową przysłonę. Jego konstrukcja składa się z 9 soczewek rozmieszczonych w 8 grupach. Zapewnia kąt widzenia 28,4 stopni.
Kompaktowy, wytrzymały obiektyw filmowy dla początkujących użytkowników korzystających z aparatów z matrycą APS-C, oferujący jasność T1.05 i 13-listkową przysłonę. Jego konstrukcja składa się z 11 soczewek rozmieszczonych w 9 grupach.
- Ogniskowa [mm]: 25
Kompaktowy, wytrzymały obiektyw filmowy dla początkujących użytkowników korzystających z aparatów z matrycą APS-C, oferujący jasność T1.05 i 13-listkową przysłonę. Jego konstrukcja składa się z 11 soczewek rozmieszczonych w 9 grupach.
- Ogniskowa [mm]: 50 mm
Kompaktowy, wytrzymały obiektyw filmowy dla początkujących użytkowników korzystających z aparatów z matrycą APS-C, oferujący jasność T1.05 i 12-listkową przysłonę. Jego konstrukcja składa się z 7 soczewek rozmieszczonych w 5 grupach.
- Ogniskowa [mm]: 50 mm
Kompaktowy, wytrzymały obiektyw filmowy dla początkujących użytkowników korzystających z aparatów z matrycą APS-C, oferujący jasność T1.05 i 12-listkową przysłonę. Jego konstrukcja składa się z 7 soczewek rozmieszczonych w 5 grupach.
- Ogniskowa [mm]: 50 mm
Kompaktowy, wytrzymały obiektyw filmowy dla początkujących użytkowników korzystających z aparatów z matrycą APS-C, oferujący jasność T1.05 i 12-listkową przysłonę. Jego konstrukcja składa się z 7 soczewek rozmieszczonych w 5 grupach.
- Ogniskowa [mm]: 135
Teleobiektyw typu zoom przeznaczonych do kamer systemu Cinema EOS. Zaprojektowany by oferować wspaniałą jakość obrazu najbardziej wymagającym, profesjonalnym użytkownikom. Obiektyw zapewnia rozdzielczość 4K podczas filmowania, oferuje najlepsze technologie optyczne oraz wysokiej jakości konstrukcję, co czyni go idealnymi do użytku przy niemal każdej filmowej produkcji -nisko i wysokobudżetowej.
- Ogniskowa [mm]: 50
Stałoogniskowy obiektyw standardowy przeznaczony do kamer systemu Cinema EOS. Obiektyw zapewnia rozdzielczość filmową 4K, wyposażony jest w mocowanie Canon EF. Bardzo duża jasność pozwoli na uzyskanie pięknie rozmytego tła.
Profesjonalny, kompaktowy obiektyw filmowy z 4,4 krotnym zoomem. Uniwersalny bagnet EF, świetna ostrość i doskonały bokeh. Wszystko zamknięte w wadze 1,2kg.
Profesjonalny, kompaktowy obiektyw filmowy z 2,85-krotnym zoomem. Uniwersalny bagnet EF, świetna ostrość i doskonały bokeh. Wszystko zamknięte w wadze 1,25 kg.
- Ogniskowa [mm]: 14
Szerokokątny obiektyw typu zoom przeznaczonych do kamer systemu Cinema EOS. Zaprojektowany by oferować wspaniałą jakość obrazu najbardziej wymagającym, profesjonalnym użytkownikom. Obiektyw zapewnia rozdzielczość 4K podczas filmowania, oferuje najlepsze technologie optyczne oraz wysokiej jakości konstrukcję, co czyni go idealnymi do użytku przy niemal każdej filmowej produkcji -nisko i wysokobudżetowej.
- Ogniskowa [mm]: 85
Stałoogniskowy obiektyw długoogniskowy, doskonały do ujęć portretowych przeznaczony do kamer systemu Cinema EOS. Obiektyw zapewnia rozdzielczość filmową 4K, wyposażony jest w mocowanie Canon EF. Bardzo duża jasność pozwoli na uzyskanie pięknie rozmytego tła i wydobycie pierwszego planu.
- Ogniskowa [mm]: 11
Irix Cine 11 mm T4.3 wyróżnia się ultraszerokim kątem widzenia. Prostoliniowe odwzorowanie obrazu w połączeniu z dużym polem obrazowym obejmującym pełną klatkę (przekątna 43,3 mm) pozwala na uzyskanie zdumiewających, szerokokątnych ujęć, np. dla panoramicznych scen o kącie widzenia aż 123 stopnie poziomo w formacie wide-screen 2.39:1. To daje dostęp do wyjątkowych form ekspresji, umożliwiając uzupełnić materiały o zaskakujące ujęcia.
Najczęściej kupowane
Porady
Jaki obiektyw kupić do filmowania?
Przygotowaliśmy dla Ciebie garść porad oraz wybraliśmy kilka modeli, którymi powinieneś się zainteresować.
Obiektyw macro. Co musisz wiedzieć przed zakupem?
Szukasz szkła do makrofotografii? Zastanawiasz się który obiektyw da Ci największa zbliżenia? Jesli lubisz robić zdjęcia kwiatom, owadom, biżuterii, koniecznie to przeczytaj!
Jaką ogniskową wybrać? Lepszy szeroki kąt czy teleobiektyw?
Dowiedz się, co to jest ogniskowa oraz kiedy warto sięgnąć po obiektyw 24 mm a kiedy po 100 mm.
Dzięki rozwojowi technologii filmowanie stało się niezwykle przystępne i proste. Dziś pliki wideo robią praktyczne wszyscy, a profesjonalne filmowanie staje się coraz popularniejsze. Dlatego też warto jest wyposażyć się w specjalistyczne obiektywy do filmowania, które umożliwią znaczne podniesienie jakości obrazu. Profesjonalne obiektywy do filmowania pozwolą wybić się ponad przeciętność i sprawią, że nagrania wideo zyskają prawdziwie filmowy wygląd.
Główną różnicą pomiędzy obiektywami filmowymi i tymi fotograficznymi jest bez skokowa przysłona. Pozwala ona na płynną regulację poziomem otwarcie przysłony bez słyszalnego kliku i widocznego skoku ekspozycji. Właśnie ta opcja jest tak pożądana przez prawdziwych filmowców. To jednak nie jedyna różnica, bo obiektywy do filmowania są również zaprojektowane w taki sposób, by miały zminimalizowany, lub nie posiadały wcale, efektu tzw. oddychania. To znaczy, że przy zmianie ostrości obiektyw nie zmienia kąta widzenia. Co również ważne, to fakt, że przedni element zawsze zostaje na tym samym miejscu, a żadne elementy nie wysuwają, ani nie chowają się podczas pracy.
W zdecydowanej większości obiektywy do filmowania to obiektywy manualne, w których nie ma silników autofocusa. Daje to operatorowi znacznie większą kontrolę nad ostrością i jej zmianą - dzięki czemu nie ma efektu „skakania ostrości”, który mógłby się pojawić przy używaniu automatu. By mieć jak największą kontrolę obiektywy filmowe mają znacznie precyzyjniejszy i bardziej rozbudowany system ostrzenia manualnego. Często również wyposażone są one w specjalne „ząbki” pozwalające na integrację z systemem follow focusa.
Warto również zwrócić uwagę w oznaczeniu jasności. Zamiast standardowego dla obiektywów fotograficznych „f/”, które określa światłosiłę, w obiektywach filmowych stosuje się oznaczenie „T”. Nie są one sobie równe i przykładem może być T3.1, które odpowiada przysłonie F/2.8.
Projektanci optyki do filmów skupiają się na tym by wykorzystać pełnię możliwości przetworników w ruchomym obrazie. Zastosowane szkła, powłoki i cała konstrukcja jest tworzona od początku do końca tylko po to by nagranie wyglądało jak najlepiej. Dlatego też porównując nagrania w wysokich rozdzielczościach, jak na przykład 4K i 8K, nagranych zwykłym i filmowym obiektywem, widać różnicę na korzyść obiektywów filmowych.
Chcąc spróbować filmowania z obiektywami filmowymi nie trzeba wcale wydawać aż tak wiele. Początkujący filmowcy mogą zainteresować się na przykład obiektywami filmowymi firmy Samyang, które wyróżnia bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Przy ich pomocy można wejść w świat profesjonalnego filmowania i zacząć nagrywać kinowe ujęcia.
Profesjonaliści, którzy od sprzętu wymagają najwyższej jakości i funkcjonalności najczęściej wybierają obiektywy filmowe uznanych producentów. Serie takie jak Cooke, Gecko-Cam, Canon Cinema, Panasonic, Fujinon czy Carl Zeiss Compact Prime stały się już niemal klasykami kina. Przy ich pomocy nakręcono dziesiątki, jak nie setki, Hollywodzkich produkcji. W tej branży przebija się coraz mocniej również profesjonalna Samyang XEEN.
Przede wszystkim ich dopracowanie, oraz to że w ramach jednej serii wszystkie ogniskowe mają niemal identyczne wymiary i wagę. Dlaczego to tak ważne? Ponieważ przy zmianie obiektywu nie trzeba się martwić o ponowne wyważanie kamery na wysięgniku, stadycamie, gimbalu, czy jeszcze innym mocowaniu. W przypadku wielkich produkcji znacząco ułatwia to pracę.
Podczas kręcenia filmu zawsze należy pamiętać o odpowiednim dopasowaniu ogniskowej do nagrywanej sceny. Zgodnie z zasadami szerokie sceny nagrywa się obiektywami szerokokątnymi, jednak kiedy przychodzi zbliżenie na detal, popiersie czy twarz bohatera - wtedy wybiera się teleobiektywy, które dadzą inną perspektywę i pozwolą na odseparowanie bohatera od tła. Przy separacji warto również jest pamiętać o tym, że im mniejsza wartość przysłony, tym separacja ta będzie większa.
Osoby, które zaczynają dopiero operowanie kamerą z pewnością spotkają się z tym typem obiektywów. To właśnie one są bardzo popularne w kinowych formatach (choć coraz śmielej przebijają się również w świecie fotografii). Obiektywy anamorficzne są bardzo specyficznymi konstrukcjami, które zostały zaprojektowane tak by kompresowały obraz zrzucany na matrycę. W postprodukcji jest on rozciągany, dzięki czemu otrzymuje się panoramiczny wygląd i specyficzną grę światła, zachowując przy tym jednak głębię ostrości. Konstrukcje te mają jednak również wadę, bo są znacznie droższe od ich „zwykłych” odpowiedników. Popularnymi obiektywami anamorficznymi w przystępnej cenie są produkty Sirui.
Czym różni się obiektyw filmowy od fotograficznego?
Główną różnicą pomiędzy obiektywami filmowymi i tymi fotograficznymi jest bez skokowa przysłona. Pozwala ona na płynną regulację poziomem otwarcie przysłony bez słyszalnego kliku i widocznego skoku ekspozycji. Właśnie ta opcja jest tak pożądana przez prawdziwych filmowców. To jednak nie jedyna różnica, bo obiektywy do filmowania są również zaprojektowane w taki sposób, by miały zminimalizowany, lub nie posiadały wcale, efektu tzw. oddychania. To znaczy, że przy zmianie ostrości obiektyw nie zmienia kąta widzenia. Co również ważne, to fakt, że przedni element zawsze zostaje na tym samym miejscu, a żadne elementy nie wysuwają, ani nie chowają się podczas pracy.
Obiektywy filmowe a ustawianie ostrości
W zdecydowanej większości obiektywy do filmowania to obiektywy manualne, w których nie ma silników autofocusa. Daje to operatorowi znacznie większą kontrolę nad ostrością i jej zmianą - dzięki czemu nie ma efektu „skakania ostrości”, który mógłby się pojawić przy używaniu automatu. By mieć jak największą kontrolę obiektywy filmowe mają znacznie precyzyjniejszy i bardziej rozbudowany system ostrzenia manualnego. Często również wyposażone są one w specjalne „ząbki” pozwalające na integrację z systemem follow focusa.
Jasność obiektywów filmowych
Warto również zwrócić uwagę w oznaczeniu jasności. Zamiast standardowego dla obiektywów fotograficznych „f/”, które określa światłosiłę, w obiektywach filmowych stosuje się oznaczenie „T”. Nie są one sobie równe i przykładem może być T3.1, które odpowiada przysłonie F/2.8.
Kinowa jakość
Projektanci optyki do filmów skupiają się na tym by wykorzystać pełnię możliwości przetworników w ruchomym obrazie. Zastosowane szkła, powłoki i cała konstrukcja jest tworzona od początku do końca tylko po to by nagranie wyglądało jak najlepiej. Dlatego też porównując nagrania w wysokich rozdzielczościach, jak na przykład 4K i 8K, nagranych zwykłym i filmowym obiektywem, widać różnicę na korzyść obiektywów filmowych.
Czy obiektywy do filmowania muszą być drogie?
Chcąc spróbować filmowania z obiektywami filmowymi nie trzeba wcale wydawać aż tak wiele. Początkujący filmowcy mogą zainteresować się na przykład obiektywami filmowymi firmy Samyang, które wyróżnia bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Przy ich pomocy można wejść w świat profesjonalnego filmowania i zacząć nagrywać kinowe ujęcia.
Topowi producenci obiektywów filmowych
Profesjonaliści, którzy od sprzętu wymagają najwyższej jakości i funkcjonalności najczęściej wybierają obiektywy filmowe uznanych producentów. Serie takie jak Cooke, Gecko-Cam, Canon Cinema, Panasonic, Fujinon czy Carl Zeiss Compact Prime stały się już niemal klasykami kina. Przy ich pomocy nakręcono dziesiątki, jak nie setki, Hollywodzkich produkcji. W tej branży przebija się coraz mocniej również profesjonalna Samyang XEEN.
Co wyróżnia obiektywy filmowe najwyższych serii?
Przede wszystkim ich dopracowanie, oraz to że w ramach jednej serii wszystkie ogniskowe mają niemal identyczne wymiary i wagę. Dlaczego to tak ważne? Ponieważ przy zmianie obiektywu nie trzeba się martwić o ponowne wyważanie kamery na wysięgniku, stadycamie, gimbalu, czy jeszcze innym mocowaniu. W przypadku wielkich produkcji znacząco ułatwia to pracę.
Wybór odpowiedniego obiektywu
Podczas kręcenia filmu zawsze należy pamiętać o odpowiednim dopasowaniu ogniskowej do nagrywanej sceny. Zgodnie z zasadami szerokie sceny nagrywa się obiektywami szerokokątnymi, jednak kiedy przychodzi zbliżenie na detal, popiersie czy twarz bohatera - wtedy wybiera się teleobiektywy, które dadzą inną perspektywę i pozwolą na odseparowanie bohatera od tła. Przy separacji warto również jest pamiętać o tym, że im mniejsza wartość przysłony, tym separacja ta będzie większa.
Czym są obiektywy anamorficzne?
Osoby, które zaczynają dopiero operowanie kamerą z pewnością spotkają się z tym typem obiektywów. To właśnie one są bardzo popularne w kinowych formatach (choć coraz śmielej przebijają się również w świecie fotografii). Obiektywy anamorficzne są bardzo specyficznymi konstrukcjami, które zostały zaprojektowane tak by kompresowały obraz zrzucany na matrycę. W postprodukcji jest on rozciągany, dzięki czemu otrzymuje się panoramiczny wygląd i specyficzną grę światła, zachowując przy tym jednak głębię ostrości. Konstrukcje te mają jednak również wadę, bo są znacznie droższe od ich „zwykłych” odpowiedników. Popularnymi obiektywami anamorficznymi w przystępnej cenie są produkty Sirui.