Niezbędne akcesoria do lamp studyjnych. Czego nie może zabraknąć w Twoim studiu foto?
W studiu fotograficznym prócz samej lampy błyskowej przyda się również kilka akcesoriów, które pozwolą wykorzystać pełen potencjał sprzętu zwiększając atrakcyjność zdjęć i wynosząc je na zupełnie inny poziom. Mając różnego rodzaju filtry, dyfuzory, kable i przewody, gridy (nazywane również plastrami miodu), strumienice, wrota a także wszelkiego rodzaju uchwyty, zaciski, przejściówki czy zapasowe żarniki i żarówki pilotujące praca w fotograficznym studiu stanie się jeszcze efektywniejsza. Przy pomocy tych kilku drobnych akcesoriów można diametralnie zmienić sposób postrzegania zdjęcia nadając im niespotykany klimat, wyróżnić się na tle konkurencji oraz zapewnić sobie komfort i profesjonalne efekty pracy.
Skupianie i rozpraszanie światła - czyli gridy, strumienice i wrota
Skupienie lub rozproszenie światła jest wręcz kluczowym elementem w fotografii studyjnej. Do tego celu można wykorzystać parasolki lub softboxy z jednoczesnym zastosowaniem grida czyli plastra miodu, który dodatkowo skupi światło, jednak wciąż nie będzie to efekt porównywalny ze strumienicą.
Co to jest strumienica?
Ten stożkowy tubus (nazywany też snoot) daje bardzo wąski, punktowy strumień światła o ostrych cieniach. Pozwoli również na doświetlenie ważnych elementów na zdjęciu, rzucając na niego plamkę światła niczym reflektor na scenę.
Wrota do lampy błyskowej – jak używać?
Ciekawe efekty można również uzyskać dzięki wrotom, których skrzydła można dowolnie układać, zmieniając tym samym szerokość rozchodzenia się światła i jego charakter. Wrota to narzędzie często wykorzystywane przez filmowców jak i fotografów. Niezwykle ciekawe są również modyfikatory wyposażone w soczewkę Fresnela, która idealnie nadaje się do pracy z lampami LED na planie filmowym. Soczewka ta dodatkowo skupia strumień światła dzięki czemu możliwe jest uzyskanie wiązki światła o dużej intensywności.
Filtry do lampy błyskowej - nadaj swoim zdjęciom koloru!
Jeśli chcesz osiągnąć naprawdę oryginalne efekty na swoich zdjęciach postaw na filtry do lamp błyskowych. Niektóre z nich służą wyłącznie do zmiękczenia, rozproszenia światła, co pozwala na złagodzenie cieni. Inne natomiast pozwalają na manipulację temperaturą barwową, a nawet kolorem emitowanego błysku. Jak zmienić kolor lampy błyskowej? Użycie tego typu filtrów nie jest przesadnie skomplikowane. By zmienić barwę lub kolor światła wystarczy nałożyć odpowiedni filtr na czaszę lampy lub filtr żelowy do specjalnego adaptera. Wielu producentów, m.in. Profoto, posiada w swojej ofercie całe zestawy kolorowych filtrów, które sprawdzą się w każdej sytuacji. Filtry OCF marki Profoto nakłada się bezpośrednio na lampę a nie na czaszę czy wrota i posiadają własny system mocowania. Pozostałe marki korzystają najczęściej z mocowania Bowens. Kupione filtry będą pasować do większości lamp, co czyni z nich naprawdę uniwersalny sprzęt fotograficzny.
Kable synchro i przewody zasilające do studia foto
Choć coraz popularniejsze stają się lampy wyposażone we własne źródło zasilania, to wciąż bardzo często posiadają one klasyczne wejście na przewód sieciowy, który warto zabrać ze sobą na sesję - czy to w razie awarii czy też zwykłego rozładowania się akumulatora. Żeby zapewnić sobie jak największy komfort pracy warto wybrać odpowiednio długi przewód zasilający do lampy błyskowej - tak by nie ograniczał on możliwości ustawienia światła, jak i nie przeszkadzał na planie zdjęciowym.
Drugim przydatnym typem przewodów jest klasyczny kabel wyzwalający (kabel synchro). Po co kupować kabel synchro? Pozwala on połączyć aparat z lampą i wyzwolić ją z większej odległości. Ten typ przewodów powoli odchodzi w niepamięć, warto jednak pamiętać, że zdarzają się sytuacje w których połączenie radiowe nie jest stabilne i zakłócenia mogą uniemożliwić sesję - wtedy właśnie może przydać się klasyczny przewód synchro.
Palniki, żarówki modelujące i osłony – zapasowe części do lamp błyskowych na wypadek awarii
Co robić, gdy podczas sesji zgasła żarówka modelująca lub lampa przestała błyskać Najprawdopodobniej uszkodziła się żarówka lub palnik lampy błyskowej. Są to typowe elementy eksploatacyjne i najzwyczajniej w świecie zużywają się z biegiem czasu. Dlatego też warto mieć w zanadrzu części zamienne takie jak palniki do lamp błyskotliwych i zapasowe żarówki pilotujące, które pozwolą dokończyć sesję bez konieczności jej przerywania.
Jak zabezpieczyć palnik i żarówkę modelującą?
Warto również pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu palnika i żarówki modelującej podczas transportu, czy też na czas przechowywania sprzętu. Nieszczęścia się zdarzają, ale łatwo można im zapobiec, zakładając osłonę palnika po skończonej sesji. To niewielkie akcesorium pozwoli zabezpieczyć delikatne elementy lampy błyskowej i uniknąć niejeden przykrej niespodzianki. Osłony wykonywane są z plastiku oraz silikonu, który skutecznie chroni lampę błyskową. Do transportu wato kupić również dedykowaną walizkę.
Inne ciekawe akcesoria, meble, wiatraki do studia fotograficznego
W prawdziwym fotograficznym studiu nie może zabraknąć... taboreta. Tak, mało kto o nim myśli, ale to właśnie niepozorny taboret może odegrać znaczącą rolę podczas sesji zdjęciowej. Warto by posiadał on regulację wysokości, którą można będzie dopasować do sytuacji jak i wzrostu modela i modelki. Na sesji fotograficznej przyda się też wentylator i wiatrak, dzięki którym można na przykład rozwiać włosy modelki i wprowadzić do zdjęcia trochę ruchu. Bardziej zaawansowane modele posiadają wbudowane protokoły DMX, dzięki którym możliwa jest ich obsługa z poziomu komputera - a to może okazać się niezwykle przydatne m.in. podczas kręcenia materiałów wideo, teledysków i reklam.
Zwiń